Taxi Göteborgs utmaning var att undvika att kunder drabbades av långa väntetider för att få boka en resa. Ett mycket stort antal bokningar behövde hanteras manuellt av växeltelefonister. Under rusningstrafik och andra perioder med hög belastning ledde detta till långa väntetider och hög risk för tappade samtal, vilket förutom sämre kundupplevelse ledde till en förlust av potentiella bokningar
Efter pandemin ökade efterfrågan av taxiresor igen och Taxi Göteborg behövde snabbt skala upp sin verksamhet för att hantera fler bokningar. Valet föll på att implementera en voicebot från Connectel som kunde hantera oförutsägbara volymer och som fanns tillgänglig 24/7, oavsett belastningsgrad.
En voicebot optimerad för taxi och transport-branschen
Connectel har specialiserat sig på att erbjuda voicebots för transportbranschen och har kunskap om vilka flöden som behövs för att en voicebot ska lösa så många ärenden som möjligt. Bo Edsberger, vd på Taxi Göteborg, tyckte också att Connectels voicebot erbjöd den perfekta lösningen. ”Connectel visade sig ha erfarenhet från liknande lösningar inom transportbranschen, vilket kändes tryggt och säkert för våra kunder och vår personal”, berättade han.
Implementation klar inom 30 dagar
Voiceboten optimerades enligt transportbranschens behov och implementeringen genomfördes smidigt inom 30 dagar från projektets start. ”Det var viktigt för oss att Connectel förstod vår verksamhet, våra kunders behov och våra utmaningar. Vi kunde snabbt starta upp projektet tillsammans och utbyta erfarenheter kring vår växelfunktion, vilket gav värdefulla insikter som Connectel använde för att justera inställningarna i produkten”, berättade Per Brantgärde, tf. chef för beställningscentralen på Taxi Göteborg.
Löser 50% av bokningarna
Voiceboten fungerade mycket snart bättre än förväntat och kunde hantera 50% av bokningarna som kom in. Taxi Göteborg räknar med en besparing på cirka 3 miljoner SEK årligen genom den ökade effektiviteten. Dessutom leder kortare väntetider till färre tappade samtal och ökad kundnöjdhet.
Connectels voicebot uppfattar olika röster mycket bra och kan filtrera bort bakgrundsljud, vilket förbättrar kundupplevelsen och minskar antalet upprepningar under samtalet. Kunder som ringer in för att boka en taxi får snabb och direkt åtkomst till bokningstjänsten. I de fall där voiceboten inte lyckas genomföra bokningen kopplas kunden vidare till en agent som kan hjälpa kunden.
Framtidsplaner
Taxi Göteborg planerar att integrera möjligheten för företag att boka via voiceboten och se över ytterligare funktionalitet såsom att kunna boka specialtillägg, t.ex. hund, bilbarnstol och andra extratjänster. Taxi Göteborg planerar även att integrera möjligheten för företag att boka via voiceboten.
Connectels voicebot har varit en stor framgångsfaktor för Taxi Göteborgs verksamhet och har hjälpt dem att effektivisera bokningsflödet och förbättra kundupplevelsen. Med Connectels lösning är Taxi Göteborg trygga med att kunna växa och ställa om för att hantera framtida volymer av bokningar.
Hur många bokningar kan en voicebot lösa åt er?
Vill du veta hur många bokningar Connectels voicebot kan lösa åt er? Ring eller SMS:a Connectel på 079-062 61 90 och ange företagsnamn och hur många samtal ni har per månad så räknar vi ut hur många bokningar en voicebot kan lösa åt er.