Enigheten är mycket stor bland remissinstanserna om att 4,25 ton tunga el- och gasdrivna lastbilar ska få framföras med B-körkort. Det visar 2030-sekretariatets sammanställning av remissvaren.
– Rappa på, regeringen! Det är det samlade budskapet från åkerierna, myndigheterna, fordonens branschorgan och oss på 2030-sekretariatet. Alla är överens om att det så fort som möjligt ska gå att köra 4,25 ton tunga el- och gasdrivna lastbilar med vanligt B-körkort, säger Mattias Goldmann som gjort 2030-sekretariatets sammanställning.
Eftersom batterier för eldrift och tankar för gasdrift väger extra, blir maxlasten lidande om inte den högsta tillåtna totalvikten höjs, vilket påverkar omställningen till el- och gasdrift. Flera remissföretag vill förtydliga att undantaget endast bör gälla fordon som framförs helt fossilfritt, inklusive de som konverteras.
Transportstyrelsens förslag är att fordonen får användas inom en geografisk radie på 100 km från företagets lokalisering. Transportföretagen och 2030-sekretariatet vill få förtydligat att också depåer, godscentraler, lokalkontor etc kan vara utgångspunkten, och inte endast företagets juridiska säte.
Transportstyrelsen anger att tillstånden kommer att kosta ungefär 5 000 kronor.
Viktigast av allt, enligt remissinstanserna, är att hålla tidplanen och starta den första juli 2024, vilket 2030-sekretariatet ser goda förutsättningar för.
Källa: 2030-sekretariatet