Region Uppsala har fattat beslut om upphandling av persontransporter: sjukresor, färdtjänst, skolskjuts och omsorgsresor för tiden sjunde april 2026 fram till den sjätte april 2030. Cirka 15 taxiföretag har fått tilldelning, däribland gig-bolaget Bolt och ett antal nystartade taxiföretag.
- Regioner och kommuner har – som offentliga upphandlare – hittills varit noga med att kräva kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor av de företag som ska köra patienter, äldre och skolbarn för skattebetalarnas pengar. Region Uppsala bryter nu den principen, vilket är ett lågvattenmärke i offentliga upphandlingar, säger Lennart Kalderén, ordförande, Svenska Taxiförbundet.
Regionen har beskrivit krav på kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande former i anbudsunderlaget. Men det ska gälla först vid trafikstart i april 2026. Dock har man har inte krävt in bekräftelse i anbudet. Upphandlaren tar ansvar för att bedöma anbudsgivarnas trovärdighet på detta område. Hittills har det tydligt framgått att Bolt motarbetat sådana villkor menar Taxiförbundets företrädare.
- Regionrådet Jenny Lundström hoppas att kollektivavtalsliknande villkor kommer att uppfyllas om ett år. Varför ska inte Bolt uppfylla villkoren när man lägger anbudet? Är det så Region Uppsala upphandlar annan verksamhet, till exempel sjukvård? Det framgår också av andra inslag i Radio Uppland att Bolt-förare väljer bort sjukresor. Därmed riskerar Region Uppsala trygghet och säkerhet för patienter och äldre som har rätt till färdtjänst och sjukresor, fortsätter Lennart Kalderén.
- I regionens upphandling saknas i princip alla kvalitetskrav. Det räcker uppenbarligen med att en anbudsgivare kört buss eller taxi i ett år. Det finns inga krav på tidigare uppdrag, ekonomisk omsättning eller transportresurser över huvud taget. Tar politikerna i Region Uppsala sitt ansvar för att skattebetalarnas pengar används så att de främjar seriös företagsamhet fråga sig Lennart Kalderén?
Källa: Svenska Taxiförbundet.