De tre EU-institutionerna har nu enats om att förare som har B-körkort ska få köra fordon som är upp till 4,25 ton tunga i stället för som idag, 3,5 ton. Förutsättningen är att fordonen drivs med alternativa drivmedel. För taxibranschen är det här en viktig förändring.
I praktiken handlar det om att göra det möjligt för förare med B-körkort att exempelvis köra eldrivna färdtjänstbussar, som oftast väger mer än 3,5 ton eftersom batterierna är tyngre än flytande drivmedel eller gas.
-Ett viktigt ställningstagande från EU som Svenska Taxiförbundet drivit under ett par års tid, i samarbete med bland annat Region Stockholm. säger Lennart Kalderén, ordförande, Svenska Taxiförbundet. Direktivet från EU är avgörande för att det ska bli möjligt att bygga och köra färdtjänstbussar med eldrift, vilket är en viktig framtidsfråga, säger Lennart Kalderén, ordförande för Svenska Taxiförbundet.
Överenskommelsen i Bryssel om ett nytt körkortsdirektiv ska nu formellt godkännas av EU-parlamentet och av medlemsstaterna. Efter det träder direktivet i kraft. Svenska Taxiförbundet kommer då att uppmana regeringen att införa denna möjlighet i svensk lagstiftning så fort som möjligt.