Utredningen kring vad som orsakade explosionerna i tre biogasbussar som körde för Kalmar länstrafik, KLT, är nu klar. Enligt utredningen var det – precis som räddningstjänsten tidigare kommit fram till – defekta magnetventiler som orsakade explosionerna och som resulterade i att ett femtiotal gasbussar togs ur drift.
Det är konsultföretaget Element Material Technology som står bakom utredningen, och slår också fast att vädret hade stor betydelse.
Under kalla vinterdagar kunde tankarna fyllas till 250-270 bar, kravgränsen låg på 260 bar.
Med våren kom värmen och trycket i tankarna kunde då stiga till 320-360 bar när det var 20 grader i luften.
- Till slut har komposittankarna blivit utmattade av tryckförändringarna, och då har de exploderat, säger Björn Kullman, divisionschef på Element i Sverige.
I samtliga tre fall har bussarna som exploderade haft magnetventiler som inte fungerat på flera månader. Det har gått att fylla tanken där ventilen sitter, men däremot har gasen inte kunnat lämna tanken.
Element stödjer i sin rapport också räddningstjänstens slutsats att tankarna i komposit hade mindre skydd än originaltankarna i plåt. Detta efter att bussarna byggts om för att passa kraven i KLTs upphandling.
Rapporten pekar dock inte ut några skyldiga till att bussarna exploderade eftersom de är byggda enligt regelverket. Däremot föreslås att ytterligare ett antal frågor kring säkerheten bör utredas.
- Nu finns det en tydlig slutsats till varför de här fordonen exploderade, säger KLTs trafikdirektör Mattias Ask och berättar att ytterligare en utredning är beställd som ska presenteras i vår.
- Den ska granska hur vi, KLT, agerade. Dels innan explosionerna, när nuvarande trafikavtal upphandlades, dels hur vi agerade efter incidenterna, säger Mattias Ask.
Källa: Västerviks-Tidningen.