”Volvos taxibilar från droska till Uber” heter en ny bok som berättar om Volvo som taxi och om taxins utveckling i Sverige. Boken är skriven av motorjournalisten och Volvoentusiasten Fredrik Nyblad.
Idag är det några få detaljer som skiljer en taxi från en vanlig produktionsbil, men länge tillverkade Volvo särskilda modeller för taxibruk. Med 140-serien ville Volvo skapa en enhetlig färgsättning av taxi i Sverige: gula bilar med en svart fartrand. Volvo 245 Transfer var en förlängd version huvudsakligen avsedd för taxi och 740/940 fanns med sex dörrar för taxibruk.
Idag är det mindre detaljer som skiljer ut de taxibilar av S90/V90 som byggs av Volvo Special Vehicles. Desto mer ombyggda är de Volvo XC90 som används av Uber i företagets projekt med självkörande bilar.
Boken är rikt illustrerad med fotografier som visar människorna som körde de här bilarna. Två exempel är Stockholms första kvinnliga taxichaufför Maud Hansson bakom ratten på en Volvo PV830 och Ron Porter som var först med att köra Volvo Amazon som taxi i Sydney, Australien – och som sedan tävlade i standardvagnsracing med samma bil!