Gränsen för klimatbonusbil höjs och breddas
Nyheter
07 december 2019
Text:
Regeringen har beslutat att definitionen av klimatbonusbil breddas och gränsen för bonus höjs från 60 till 70 gram koldioxid per kilometer.
– Det är mycket positivt att klimatbonusen lett till en kraftig ökning av elbilsförsäljningen. Nu breddar vi den så att det är möjligt att få en bonus även om bilen exempelvis anpassats för personer med en funktionsvariation eller konverterats till gasdrift, säger miljö- och klimatminister Isabella Lövin.
Första ändringen gäller att nya bilar som tidigare varit EU-godkända men som efter godkännandet har genomgått ett nytt godkännande vid en så kallad registreringsbesiktning kan bli aktuella för bonus. Det kan exempelvis gälla laddhybrider som anpassas till personer med funktionsnedsättning eller fabriksnya bensinbilar som konverteras till gasdrift av tillverkaren.
Den andra ändringen innebär att gränsvärdet för hur mycket koldioxid en klimatbonusbil får släppa ut ändras från 60 till 70 gram koldioxid (CO2) per kilometer. Ändringen görs för att ta hänsyn till strängare regler för EU-godkännande, ett system som kallas WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure). Beräkningsmodellen för bonusen justeras som en följd av ändringen av gränsvärdet.
Den maximala bonusen för bilar med nollutsläpp är 60 000 kronor. Gasbilar kan som lägst få en bonus på 10 000 kronor.
Annons:
Anmäl dig till nyhetsbrevet!