I ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth under onsdagen presenterade Svenska Taxiförbundet förslag på hur taxinäringen ska överleva den akuta krisen till följd av Covid-19 (coronaviruset). Förbundet framförde bland annat kontantbidrag till taxiföretag som en åtgärd eftersom många av landets taxiföretag riskerar konkurs.
Flyg, tåg och besöksnäring har helt stannat upp, färdtjänsten har minskat kraftigt och nu riskerar även skolskjutsarna att dras in då skolorna stänger för distansstudier. Det drabbar taxiföretagen hårt, eftersom de livnär sig på resenärer från dessa branscher. Om företag inom taxinäringen nu tvingas i konkurs kommer samhället få mycket svårt att upprätthålla samhällsviktig infrastruktur som färdtjänst, skolskjuts och sjukresor.
- Det är bra att regeringen bjuder in till samtal och vi ser fram emot fler kraftfulla åtgärder inom kort. Taxibranschen består av småföretag med mycket små marginaler och står idag i princip helt stilla utan intäkter medan kostnaderna finns kvar att betala, säger Claudio Skubla, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet.
Kompletterande åtgärder presenterades
Följande framfördes till statsrådet:
- Det stöd som regeringen beviljat via banker måste snabbt komma på plats och utvidgas enligt modellen i Storbritannien, där kontantbidrag ges till småföretag.
- Regeringen behöver skriva om förslaget om korttidspermittering så att även de små taxiföretagen omfattas av krisstödet. Korttidspermittering bör omfattas av hundra procent stöd.
Svenska Taxiförbundet kommer även att söka kontakt med Sveriges Kommuner och Regioner för nya rekommendationer för färdtjänst och skolskjuts:
- Idag samåker många färdtjänstresenärer. I detta läge behöver vi snabbt införa enskilda transporter, kopplat till resenärers och förares säkerhet och arbetsmiljö.