Nu kommer de första konkursbeskeden från bussföretag i spåren av coronakrisen.
-Idag har jag talat med företagare som nu lämnar in sin konkursansökan i denna stund och andra företagare som förbereder sig för detsamma kommande vecka. Framförallt är det våra mindre medlemsföretag inom turist- och beställningstrafiken, men även våra större medlemsföretag sänder signaler om att om krisen fortsätter i månader är även deras läge mycket kritiskt. Samtidigt vittnat flera företagare om att de vid besök på bank och Almi i syfte att få ta del av regeringens krispaket mötts av beskedet att de får sex procents ränta, måste presentera en prognos för verksamheten framåt under resten av året och behöver visa på kreditsäkerheter, säger en upprörd Anna Grönlund, branschchef på Sveriges Bussföretag.
Det hon och Sveriges Bussföretag vill är:
- Att det stödpaket som regeringen beslutat om genom Riksbanken når fram till landets bussföretag utan dröjsmål och att bankerna frångår ordinarie krav kring kreditprövning och krav på säkerhet, i linje med regeringens löften.
- Att svenska staten ersätter bussföretagen för direkt uppkomna skäliga kostnader i samband med arrangerade resor, som inte har kunnat undvikas med anledning av reseförbuden och regeringens införda begränsningar av sammankomster. Förslagsvis kan kostnaderna täckas mot uppvisande av kvitto, faktura eller annat verifikat samt skälig uppskattning av andra kostnader och tidsåtgång.
- Att finansdepartementets förslag till korttidspermittering ändras så att även alla arbetstagare som ”inte tillhör arbetsgivarens familj” kan omfattas av stödet. Majoriteten av företagen inom turist- och beställningstrafikbranschen är SME-företag där hela familjen arbetar i företaget. Det behövs också ett förtydligande kring villkoren för trafikföretag som kör upphandlad kollektivtrafik och om de kommer att kunna använda de nya reglerna kring korttidspermittering. I Lagen om stöd vid korttidsarbete står nämligen i §3 p. 3 ”Lagen gäller dock inte… arbetsgivare i fråga om verksamhet som huvudsakligen är finansierad av allmänna medel och där det enligt en offentligrättslig reglering ankommer på det allmänna att tillhandahålla verksamheten.”.
- Att om regeringen beviljar stöd till landets regioner för att stödja kollektivtrafiken trots minskade biljettintäkter ska detta stöd också kunna tas i anspråk av de trafikföretag som idag kör såväl upphandlad kontraktsbunden busstrafik som kommersiell linjetrafik per den första januari 2020. I sammanhanget är det också viktigt att ersättning till trafikföretagen, i de fall avtalen med landets regionala kollektivtrafikmyndigheter och kommuner innehåller resandeincitament, beräknas på siffror om antal påstigande under normala omständigheter innan coronakrisen.