Regeringen med stöd av Centerpartiet och Liberalerna presenterade i torsdags ett omställningsstöd på sammanlagt 39 miljarder kronor. Storleken på stödet kommer att bero på hur stort bortfall av omsättningen ett företag har haft och variera mellan 22,5 och 75 procent av företagets fasta kostnader exklusive lönekostnader för mars och april 2020. Pengarna ska finnas tillgängliga första juli.
Organisationen Transportföretagen, där Sveriges Bussföretag ingår, menar att stödet är för litet, kommer för sent och tidsperioden två månader är alldeles för kort.
-Det är välkommet att regeringen ger direkt stöd till hårt drabbade företag, inte minst inom persontransportsektorn och besöksnäringen som drabbats hårt i spåren av coronakrisen. Vi i det samlade näringslivet har länge pekat på att den svenska regeringen behöver införa en stödmodell som liknar den i vårt grannland Danmark och vi välkomnar att regeringen lyssnat på oss, kommenterar Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag.
Hon pekar samtidigt på bristerna i stödpaketet.
-Att man väljer att bara ge stöd för minskad omsättning i mars och april 2020 är dock ett problem, krisen är inte över nu på Valborg för drabbade företag och regioner. Jag vet inte om ett enda svenskt turistbussföretag som har sina resor i gång från första maj exempelvis. Att stödpengarna ska vara tillgängliga senast första juli kan också bli ett problem – många bussföretag står idag på konkursens rand och måste ha pengar in på kontot nu. Hanteringen måste gå snabbt eftersom regeringen väntat länge med insatsen. Men nu ska vi studera förslaget i detalj och vi ser fram emot fortsatt konstruktiv dialog med regeringen och samarbetspartierna för att också kunna korrigera eventuella detaljer i förslag framöver om det visar sig att det slår fel i något avseende.