Taxikoncernen Cabonline Group rivstartade året med cirka nio procent högre intäkter för januari och februari jämfört med samma period året innan. Men i mars lade sig coronapnademin som en våt filt över branschen och intäkterna för perioden januari till mars minskade med sex procent jämfört med året innan, till 1 410 MSEK. Organiskt var tappet ännu större, 13,8 procent. Periodens resultat blev minus 49 miljoner kronor, en försämring med 38 miljoner kronor jämfört med perioden året innan.
”Cabonline har tidigt vidtagit åtgärder för att anpassa verksamheten efter nuvarande marknad med fokus på att bevara likviditet genom att reducera kostnader, flytta fram investeringar och utnyttja offentliga stödpaket.
Under kvartalet har flera nya affärsmöjligheter för transportörer identifierats, så som hemleverans av matvaror och medicin samt transport av vårdpersonal, i syfte att täcka upp delar av intäktsbortfallet.
På grund av den minskade efterfrågan som en följd av covid-19 pandemin, kommer Cabonline sannolikt inte att klara nivån för vissa obligationsvillkor kommande kvartal och har därmed inlett en förhandling med obligationsinnehavarna”, skriver bolaget i delårsrapporten.