Susanne Karlsson, transportjurist hos Transportföretagen där Sveriges Bussföretag ingår, menar att omställningsstödet för mars och april måste förlängas för att rädda flera företag. Hon menar att två månader, mars och april, är en för kort period jämfört med stöden i grannländerna Norge och Danmark.
– Anledningen till att man tog just mars och april i Sverige, jämfört med stödpaketen i de flesta andra länderna, är att man ville undvika missbruk av systemet genom att välja en tidsperiod där omsättningsbortfall kan bevisas i efterhand. Men i realiteten har maj och juni, som också har varit månader utan verksamhet, hunnit passera innan företagen ens har rätt att ansöka om stödet. Det vore rimligt att inkludera även dessa månader. Även om persontransporterna som buss, taxi, flyg, hyrbil och färjor tidigt drabbades hårt av krisen, har den nu nått till andra delar av transportsektorn. Vår högsta prioritet är just nu att stödet förlängs, i likhet med andra stödpaket, säger hon.
Företagen i Sverige kommer inte att kunna söka omställningsstödet förrän i juli, och då alltså retroaktivt. I jämförelse hade Danmark sitt stöd till företagen på plats redan i april. Den långa väntetiden innebär att företag redan kan befinna sig i obestånd den dagen ansökningarna öppnar.
För de flesta företag är en förlängning det som innebär störst skillnad:
– Det handlar om att få företagen att våga planera för att övervintra. För våra företag på transportsidan går det inte att ställa om hela sin verksamhet. Du kan inte heller bara starta om en sådan här verksamhet när du behöver kliva upp igen. Den dagen har du inte säkerhetspersonal, personal på flygplatser och så vidare. Det tar också tid att få tillstånd för sådan här verksam