De regionala kollektivtrafikmyndigheterna måste få ett tydligt besked från staten för att undvika neddragningar av trafik eller höjda biljettpriser nästa år. Och det är bråttom skriver Svensk Kollektivtrafiks vd Helena Leufstadius i en debattartikel där hon uppmanar infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) att agera.
”Det var med stor förvåning som jag lyssnade på intervjun i P1 Morgon den 18e augusti med infrastrukturminister Tomas Eneroth som anser att det är de regionala kollektivtrafikmyndigheternas (RKMs) ansvar att sätta in extra bussar om det blir för trångt. De klarade trafiken och trängseln bra i våras och nu gäller att anpassa kapaciteten, öka volymen och vädja till resenärerna att hålla distans. Han säger vidare: När RKM nu har återgått till 100 procent trafikeringsvolym efter sommaren så finns ytterligare kapacitet att tillgå och god framförhållning att beställa in mer fordon från till exempel taxi och beställningstrafiken”, skriver Leufstadius.
Hon poängterar även de stora ekonomiska förlusterna för kollektivtrafiken.
”Sedan pandemins start har de regionala kollektivtrafikmyndigheterna förlorat enorma intäkter, cirka en miljard kronor per månad på grund av lägre resande. Det utlovade stödet som skulle räcka till mitten av juni har ännu inte utbetalats. Vi ser heller inga tecken på att intäktstappet minskar under hösten och ställer oss också frågande till Tomas Eneroths uttalande att biljettintäkterna ökar automatiskt nu när resandet ökar. Det kan inte ha undgått någon som använt kollektivtrafiken under pandemin att den främre bussdörren är avstängd i syfte att skydda föraren. Ett nödvändigt beslut, men med konsekvensen att resenären inte kan visera sin biljett och därmed kan åka gratis. En flytt av alla biljettmaskiner innebär att tusentals bussar måste tas ur trafik, vilket både minskar kapaciteten och genererar höga kostnader.”