Cabonline Group tappade 52 procent av sina intäkter från april till juni, jämfört med samma tidsperiod förra året. Tittar man på första halvåret 2020 tappade bolaget 30 procent av sina intäkter jämfört med året innan.
Men rörelseresultatet första halvåret var trots allt bättre än samma period förra året och förlusterna minskade från 128 till 33 MSEK. Sammantaget landade periodens resultat på ett minus på 119 MSEK, att jämföra med 154 MSEK samma period 2019. Perioden visade också upp ett positivt kassaflöde på 39 MSEK. Av halvårsrapporten framgår att det som räddat Cabonline under coronakrisen är att merparten av uppdragen är upphandlad trafik. Effektivisering, kostnadsmedvetenhet och möjligheten att nyttja statligt permitteringsstöd har också bidragit till ett bättre resultat.
Så här skriver koncernchefen Peter Viinapuu i halvårsrapporten om resultatet och situationen i branschen:
”Årets andra kvartal kännetecknades av initiativ och åtgärder för att hantera konsekvenserna av coronapandemin. Den samhällskris vi upplever förändrade tillvaron från en dag till en annan och lämnar ingen oberörd. Att leda i kris handlar om att agera och ta beslut utifrån det vi vet just nu – förutsättningarna förändras hela tiden och ingen kan säga hur länge krisen varar. Därför bestämde vi oss snabbt för att planera för det värsta och hoppas på det bästa. Tack vare att vi agerade skyndsamt och handlingskraftigt vid virusets utbrott har vi kunnat säkerställa god likviditet och finansiell stabilitet i bolaget. Vi ser nu en återhämtning i marknaden men planeringen utgår från att det kommer att ta tid.”