Kraven i upphandlingar innebär att mindre taxibolag är chanslösa menar Jonne Eriksson, vd för Taxibolaget i Katrineholm.
Han pekar på att hans bolag var 400 000 kronor billigare än konkurrenten Cabonline vid Katrineholms kommuns upphandling av serviceresor. Ändå fick Taxibolaget inte uppdraget eftersom de straffades med 750 000 kronor i tillägg för kriterier som inte uppfyllts.
– Om man inte motsvarar deras krav i upphandlingen får man poängavdrag. De hade skrivit krav som i princip är omöjliga att uppfylla för små bolag. De kräver bland annat en app för av- och påbokningar och en webbaserad lösning för ruttplanering och avvikelsehantering. Det är bara några få stora bolag som har det, säger Jonne Eriksson, till Katrineholms-Kuriren
Enhetschefen Veronica Andersson förklarar för tidningen att man ville ha bättre konkurrens om uppdraget och att fler skulle lämna anbud när inte bara lägsta pris gäller.
– Vård- och omsorgsförvaltningen ville öppna för en större konkurrens genom att utvärdera kvalitet, svarar hon Katrineholms-Kuriren i ett mejl.