Höj inte momsen låt istället kollektivtrafiken slippa den. Det skriver Helena Leufstadius, vd Svensk Kollektivtrafik, och Lars Sandberg, analytiker Svensk Kollektivtrafik, i en debattartikel i Dagens Samhälle.
Anledningen är att Finanspolitiska rådet och Omstartskommissionen har föreslagit att dagens tre momssatser ska ersätta med en momsnivå. För kollektivtrafiken, och även taxi, skulle det innebära att momsen mer än tredubblas, vilket skulle minska det kollektiva resandet med 20 procent hävdar debattörerna och kallar förslaget ”en fossil återställare”.
”Vi är mycket kritiska till att Finanspolitiska rådet och Stockholms Handelskammares Omstartskommissionen inte har gjort någon konsekvensanalys av förslaget att dagens tre momssatser ska ersättas med en momsnivå. Men när förslaget lades förra gången visade Statskontorets och Mervärdesskatteutredningens analyser att förlorarna är många. Utredningen bedömde att priserna på buss-, tåg- och taxiresor kan stiga med 15 procent. Men när priserna höjs sjunker efterfrågan, vilket gör att priserna kan behöva höjas ännu mer”, skriver Leufstadius och Sandberg och pekar bland annat på hur det kollektiva resandet bidragit till miljöarbetet.
”Kollektivtrafiken har sedan 2010 minskat sina utsläpp med över 600 000 ton koldioxid per år och de regionala kollektivtrafikmyndigheterna leder i dag utvecklingen mot en fossilfri transportsektor. 92 procent av kollektivtrafiken med buss körs med förnybara drivmedel eller el. Spårvagnar och tunnelbanor går till 100 procent på el och tågen drivs nästan helt på el. Eftersom kollektivtrafiken har minskat sina utsläpp så mycket uppnås den största klimateffekten genom en ökad kollektivtrafikandel.”