När Gävle taxi lämnade anbud på att köra tio rullstolsbussar åt Region Gävleborg valde de Gävle sjukhus som hemområde för transporter i Gävle. Det kan stå dem dyrt. Rättare sagt kan det innebära 26 miljoner kronor i förlorade intäkter under en femårsperiod. Tre konkurrerande bolag med högre prislapp lade Stortorget som hemområde – och fick sammanlagt sex bussar. Två bolag med lägre anbud fick två bussar.
Gävle taxis operative chef Peter Jansson rasar över beslutet.
-På fem år blir det här drygt två miljoner kronor dyrare för regionen än om de tar våra bilar. Det tycker vi är jäkligt knepigt, säger han till Arbetarbladet.
Felet Gävle taxi gjorde vid upphandlingen var att utgå från Gävles sjukhus som hemområde. Region Gävleborg hävdar att behovet av rullstolsbussar är större från Stortorget.
Till Arbetarbladet säger Monica Westlund, X-trafiks enhetschef för Serviceresor, som ingår i Region Gävleborg:
- Gävle taxi lämnade inget anbud på den fordonstypen på Stortorget. Det är bara att beklaga egentligen, för hade de lämnat ett lägsta anbud hade vi antagit det enligt våra upphandlingskriterier.
Peter Jansson hävdar att de flesta körningar går till och från sjukhuset och att det var därför man lade hemområdet där. Han menar samtidigt att hemområdet egentligen bara är en formsak.
Anders Boberg på Valbo taxi lade ett anbud som var 49 kronor dyrare per timme än Gävle taxi, men fick ändå tilldelning.
- Den största delen av befolkningen i Gävle når du snabbast från Stortorget. Så lade jag mitt anbud och det har tydligen fungerat, är hans kommentar till Arbetarbladet.
Gävle taxi har överklagat upphandling till Förvaltningsrätten i Falun eftersom det i upphandlingen inte fanns specificerat vilket behov Region Gävleborg hade av rullstolsbussar på Stortorget respektive på Gävle sjukhus.