Idag stängs många taxiföretag ute från den svenska taximarknaden, präglad av svarta pengar och ständigt ökande osund konkurrens, enligt nationalekonomen Stefan Fölster, aktuell med rapporten ”Licensavgift för taxi”. Han menar att branschen behöver reformeras. Rapporten har beställts av Svenska Taxiförbundet.
I rapporten föreslår Fölster att taxametern ersätts med en licensavgift för taxifordon som ger ett effektivare skatteuttag, enklare företagande och minskad osund konkurrens.
-Det vore fel att bygga på med mer lag- och regelskärpningar som bara skapar mer kostsam administration för de seriösa företagen, säger Stefan Fölster.
I sin enklaste form betalas licensavgiften för varje bil månadsvis. Licensavgiften ersätter moms och bolagsskatt som schablonintäkten normalt genererar, samt inkomstskatt och sociala avgifter för förarna. Ingen mer bokföring av kostnader och intäkter behövs. En månadsavgift ger minsta möjliga utrymme för fusk.