Till följd av coronapandemin föll Cabonline Groups omsättning 2020 med drygt 2 300 miljoner kronor jämfört med 2019. Omsättningen uppgick till 4 171 miljoner kronor, att jämföra med 6 490 miljoner kronor.
Tittar man på rörelseresultatet blev det dock en förbättring under 2020 då det landade på -124 miljoner kronor, jämfört med -158 miljoner kronor året tidigare.
Cabonline skriver i sin års- och hållbarhetsrapport att man vidtog åtgärder för att anpassa verksamheten efter marknaden och de negativa konsekvenserna av pandemin. Målet är att minska den operationella kostnadsbasen med cirka 200 miljoner kronor.
Vd och koncernchef Dag Kibsgaard-Petersen skriver att effektiviseringsarbetet i hela koncernen har varit huvudfokus. Detta har inneburit att utvecklingsprojekt fått sätta på paus.
Han konstaterar samtidigt att Caboline klarat sig bättre än flera av sin konkurrenter eftersom mer än hälften av intäkterna är relaterade till den upphandlade trafiken. Bolaget har också hittat lösningar med sina uppdragsgivare. Exempelvis har Region Stockholm betalat ersättning för uteblivna körningar inom rullstolstaxi för att säkerställa kapacitet framåt.