Cabonlines omsättning under första kvartalet 2021 uppgick till 945 miljoner kronor (1 410), vilket innebär att coronapandemin slukat 33 procent av bolagets intäkter. Glädjande var dock att justerad EBITA (resultat före räntor, skatt och nedskrivning av goodwill) uppgick till 45 miljoner kronor (44) med en marginal på 4,8 procent (3,1). Resultatet för kvartalet landade på -17 miljoner kronor (-49). Även på andra punkter kopplade till resultat överträffade Cabonline motsvarande kvartal 2020.
Bolagets vd och koncernchef Dag Kibsgaard-Petersen menar att intäktstappet har Cabonline lyckats motverka med en med en minskad kostnadsbas som en effekt av det omfattande besparingsprogram som har lanserats. Han hyser också förhoppningar om framtiden.
”Företagsresandet är av förståeliga skäl lågt förnärvarande. Därför är det mycket tillfredställande att notera att antalet nya företagsavtal som slöts under kvartalet är i nivå med samma period föregående år, något som kommer att få positiva effekter framåt”, skriver Dag Kibsgaard-Petersen.