Sajten Högsta Växelns chefredaktör Andreas Bergman har testat den senaste generationen av den klassiska London-taxin, LEVC TX, som är på väg till Sverige. En bil som från grunden är byggd för att vara just en taxibil, vilket också märks genom benutrymme som i en limousine och sex sittplatser i passagerarutrymmet, skriver Bergman.
”Ensam åker du med enorm komfort där bak. Som förare erbjuds man dock inte riktigt samma nivå av komfort. Åtminstone inte om du är lång. Förarstolen går nämligen inte att skjuta tillräckligt bak på grund av den fasta plastavdelaren mellan förare och passagerare. I förarmiljön hittar man knappar, infotainmentsystem och ratt från Volvo. Båda bolagen ägs av kinesiska Geely”, skriver Bergman vidare.
Han är överlag positivt till LEVC TX som är eldriven med en bensindriven räckviddsförlängare. ”Den är ju inte bara trevlig att titta på och knäpptyst på vägen, utan även ytterst rymlig att åka i”.