Trots ett minskat resande i pandemins kölvatten har satsningen på ett målinriktat hållbarhetsarbete fortsatt med full kraft hos Skånetrafiken enligt ett pressmeddelande. Detta har bland annat lett till fossilbränslefria serviceresor med personbil och en ökad satsning på elbussar som innebär att det i dag finns 80 elbussar och 15 hybridbussar som kör runt på gatorna i Skåne.
En fråga som utretts är huruvida det är klimatsmart att köra serviceresor med specialfordon på biodrivmedlet HVO100 som just nu är enda alternativet till fossil diesel för dessa fordon. Där anser Skånetrafiken att det inte kan säkerställas att dagens HVO är producerad på ett så hållbart sätt så att det skapar verklig klimatnytta.
– Vi vet att viss odling av palm till bland annat biodrivmedel HVO bidrar till skövling av regnskog. Då dagens HVO-kvantiteter inte är spårbara tillbaka till markanvändningen kan inte HVOn som säljs på den svenska marknaden anses som hållbart producerad. I värsta fall bidrar palmolja och palmoljeresterna som idag förädlas till HVO till koldioxidutsläpp som är två till tre gånger större än koldioxidutsläppen från fossil diesel, säger Iris Rehnström, hållbarhetsansvarig på Skånetrafiken.