Nästa år kan kollektivtrafikens kostnader öka med 760 miljoner kronor. Så mycket kommer det att kosta de regionala kollektivtrafikmyndigheterna om Sveriges skatteundantag i EU för flytande rena och höginblandade biodrivmedel inte förlängs vid årsskiftet skriver Svensk Kollektivtrafiks analytiker Lars Sandberg i en debattartikel på organisationens hemsida. Samma vecka föreslog Utfasningsutredningen (regeringens utredning kring utfasning av fossila drivmedel) att rena och höginblandade flytande biodrivmedel så snart det är möjligt ska inkluderas i reduktionsplikten och skattereduktionen tas bort.
Över 92 procent av kollektivtrafiken med buss körs i dag med förnybara drivmedel eller el. En utveckling som möjliggjorts genom skatteundantaget på höginblandad och ren HVO, RME och biogas. Om skatteundantaget tas bort kommer det antingen innebära ökat behov av tillskott från regioner och kommuner, minskat utbud av kollektivtrafik, ökade biljettpriser eller återgång till fossil diesel. Att minska utbudet eller höja biljettpriserna leder i förlängningen till minskat kollektivtrafikresande och överflyttning till biltrafiken med ökade klimatutsläpp som följd menar Lars Sandberg.