Det råder akut brist på taxichaufförer, och det är ett allvarligt menar Svenska Taxiförbundet som kräver att regeringen vidtar åtgärder som gör nyrekryteringen lättare.
”Bristen riskerar drabba enskilda individers behov av tillgänglighet och samhällstjänster. I nuläget bedöms situationen som akut och kommer att försvåra förutsättningarna för omstart när pandemin bromsat in och vi ska återgå till mer normal verksamhet. För att branschen ska kunna garantera tillgänglighet till nödvändiga samhällsfunktioner som taxi, skolskjuts, sjuktransport och färdtjänst måste företagen ha möjlighet att rekrytera förare”, skriver Taxiförbundet som ger förslag på en rad nödvändiga åtgärder:
· Körkortslånen utökas till att även gälla taxiförarprov.
· Öka antalet provtillfällen.
· ”24-månadersregeln” förändras så att säkerhetsprövningen sker innan ett svenskt körkort beviljats – inte efteråt.
· Villkoren för nystartsbidrag förändras så att inte hela lönen ska betalas ut elektroniskt utan att det ska vara tillåtet med kontantavräkning.
Svenska Taxiförbundet vill också att taxiföretagen får ekonomiska möjlighet att anställa fler. Många taxiföretag har fått se sin omsättning minska under pandemin, vilket har lett till att många nu saknar ekonomiskt utrymme för nyanställning av förare. Därför vill man bland annat att återbetalning av uppskjutna arbetsgivaravgifter baseras på gällande omsättning, inte tidigare omsättning. Taxiförbundet anser heller inte att det är lämpligt att höja tillsyns- och tillståndsavgifterna från första januari 2022 som planerat. Detta vore förödande för svensk taxiverksamhet skriver förbundet.