Reglerna för miljöbilar som tillämpas av EU och Sverige är ovetenskapliga och diskriminerar bilar med hög klimatprestanda enligt Svenska bioenergiföreningen, Svebio. Det föreningen vänder sig mot är att nollutsläppsbilar, enligt EU-kommissionens förslag, bara är bilar som inte släpper ut någon koldioxid ur avgasröret, det vill säga el- och vätgasbilar.
-Man måste beakta bilens och bränslets hela livscykel. När man mäter vid avgasröret bortser man från miljöpåverkan från batteritillverkning och elproduktion. Regelverken måste ändras, säger Gustav Melin, vd i Svebio.
Det nuvarande bonus-malussystemet innebär att den som köper en dieselbil och kör på helt förnybar HVO100-diesel får betala straffavgift trots att HVO-bilen har mycket låg klimatpåverkan, sannolikt lägre än alla elbilar skriver Svebio i ett pressmeddelande och hänvisar till färsk forskning från Lunds universitet.
Svebio kräver i remissyttranden över utfasningsutredningen att miljöbilsdefinitionerna utgår från fordonens och bränslenas verkliga klimatpåverkan. Det vill säga under bilens hela livscykel.