Enligt Svenska bioenergiföreningen, Svebio, innehåller regeringens budgetproposition inga omfattande satsningar på klimatnytta, de är snarare begränsade. Exempelvis sågar organisationen förslaget att lägga 1,1 miljarder kronor på att subventionera elbussar.
-I de fallen elbussar ersätter biogasbussar ökar sannolikt klimatpåverkan, eftersom biogasproduktionen kan eliminera metangasutsläpp medan batteritillverkning ofta sker med insats av fossil energi. Regeringen borde redovisa den verkliga klimateffekten ur ett livscykelperspektiv, menar Gustav Melin, vd i Svebio.
Inte heller stödet till laddinfrastruktur för elbilar faller i god jord. Det är i huvudsak en kostnad för bilägaren menar organisationen som efterlyser andra bidrag.
-Var finns konverteringsbidraget som utlovats för att kunna bygga om befintliga fossila bilar till biogas- eller etanoldrift? För att klara klimatmålet i transportsektorn behövs både elektrifiering och ökad användning av biodrivmedel, både i befintliga och nya fordon, hävdar Gustav Melin.