Sergei Dytckov och Fabian Lorig, vid Institutionen för datavetenskap och medieteknik vid Malmö universitet, har undersökt hur anropsstyrd kollektivtrafik kan förbättra servicen i områden där det är svårt att bedriva lönsam kollektivtrafik. Om taxiresan till busshållplatsen ingår i bussbiljetten skulle det öka användandet av kollektivtrafiken.
Studien har gjorts genom datorsimuleringar i två områden, Sjöbo i Skåne var ett. Där ökade kombinationen och tillgången till kollektivtrafik med 93 procent på platser där det inte finns busshållplats i närheten eller passande avgångstider. Ökningen gällde längre resor från en kommun till en annan och resultatet baserades på 20 tillgängliga anropsstyrda taxibilar.
– Med bara fem fordon skulle ökningen kanske bli cirka 25 procent, säger Sergei Dytckov till sajten forskning.se.
Men det finns utmaningar poängterar han.
-Flera tidigare pilotstudier har visat hög servicekvalitet för resenären, men även bristande lönsamhet. Vi tror på tekniken och att anropsstyrd trafik kan göra kollektivtrafik mer attraktiv, kanske också mer kostnadseffektiv.