Regerings förslag om sänkt bensin- och dieselskatt välkomnas av Svenska Taxiförbundet. Men, mer går att göra.
I sitt remissvar uppmanar Svenska Taxiförbundet regeringen att gå längre. Det är fullt möjligt för Sverige att sänka bensin- och dieselskatten ytterligare utan att underskrida minimiskattenivåerna i EUs Energiskattedirektiv. De svenska bensin- och dieselskatterna ligger fortfarande avsevärt högre än EUs minimiskattenivåer. Skattesatsen för diesel är den som "enklast" går att justera medan biobränsle och HVO100 är betydligt svårare och kräver godkännande av EU-kommissionen.
- Priset för den mer miljövänliga dieseln HVO100 har ökat med över 4,12 kronor per liter sedan årsskiftet vilket motsvarar en dryg 20 procentig höjning, konstaterar Taxiförbundets vd Bawer Coskun.
En ytterligare åtgärd som är möjlig enligt EU-direktivet är att införa en lägre skattesats på diesel för yrkesmässiga transporter. Förbundet har i sitt remissvar uppmanat regeringen att undersöka införandet av denna möjlighet i Sverige.