Svea Trafikcenter i Gävle, som arbetar med utbildningar för yrkeschaufförer inom olika branscher, startade förra året en halvdagskurs med titeln ”Varumärket i trafiken”. Under ett antal veckor så utbildar Svea Trafikcenter Gävles största och äldsta taxibolag om vikten av att förstå varumärkets roll i trafiken.
– Målet är att chaufförerna ska få med sig vikten av att vara en bra förebild i trafiken och hur deras agerande påverkar varumärket. Sedan hoppas jag att de får lite nya verktyg för att kunna bjuda kunden på ett mervärde, utöver själva resan, säger Pär Dahlstedt, skolchef på Svea Trafikcenter.
Fredric Mellberg, marknadsansvarig vid Gävle Taxi, är positiv.
– Vi kommer att låta alla våra chaufförer och åkare gå på den här kursen. Tanken är att vi skickar ett femtontal medarbetare varje vecka till dess alla gått igenom utbildningen. Sedan kommer vi att låta nya chaufförer gå kursen.