Otydliga taxiupphandlingar försvårar anbudsprocessen. Med hjälp av TYA har branschen tagit fram en guide som ska hjälpa kommunerna att ställa rätt krav. För taxiföretagen handlar det om skolskjutsar och serviceresor för flera miljoner kronor. Samtidigt avstår många taxiföretag från att lämna anbud, för att kommunernas upphandlingar är svårtolkade.
– Taxibolagen behöver veta ungefär hur många resor per år, vilken typ av fordon och krav på utbildningar, men det är inte ovanligt att viktig information saknas i underlaget, säger Anna Nersing, projektledare på TYA.
Bristande konkurrens, överprövningar och höga priser är bara några av de följder som drabbar både taxibolagen och kommunerna själva. Med taxibranschens parter i ryggen har TYA därför tagit fram en branschnorm som ska hjälpa kommunerna att skapa mer enhetliga upphandlingar.
– Om alla upphandlingar genomförs enligt våra råd blir alla vinnare i slutändan – kommunerna, taxibolagen, miljön, skattebetalarna och inte minst resenärerna.
Här finns TYA Branschnorm för arbetsmiljö- och kompetenskrav i upphandlingar
av samhällsbetalda taxiresor (LOU) https://www.tya.se/branscher/taxi/projekt-och-omraden/