Färdtjänsten bör få möjligheten att leda utvecklingen mot en fossilfri biltrafik. Det skriver Magnus Jacobsson (KD), andre vice ordförande i riksdagens trafikutskott, och Fredrik Wallén (KD), ordförande Region Stockholms färdtjänstnämnd, i en debattartikel i nättidningen Altinget.
Debattörerna pekar bland annat på att det råder brist på förare med körkortsbehörighet B och att specialfordon med batteridrift kommer att överstiga 3,5 ton, då behövs C-körkort. Och tillgången på potentiella förare med C-körkort är så liten att antingen får transporterna ställas in, eller får man fortsätta köra på bensin och diesel under överskådlig tid. Debattörerna föreslår därför en ny fordonsklass mellan 3,5 och 4,5 ton för förare med B-körkort, för att kunna växla över samhällsviktiga transporter till fossilfria drivmedel.
”Den svenska Transportstyrelsen har tyvärr föreslagit regeringen att inte utnyttja undantagsmöjligheter i EUs körkortsdirektiv att förare med B-körkort ska få framföra lätta lastbilar upp till 4,25 ton om dessa drivs av el eller gas. Trots att andra länder inom EU redan valt att tillåta just detta”, skriver debattörerna.