Igår arrangerade Toyota ett vätgasseminarium med bland annat möjlighet att provköra bolagets vätgasdrivna fordon Mirai. Seminariet inleddes med att det franska förtaget presenterade EODev en vätgasbaserad generator eller med andra ord en bränslecellsmodul. Tekniken är Toyotas. Fördelen med modulen är den kan flyttas till ställen där elenergi behövs, som till exempel byggen, konserter och uppställningsplatser för bussar och andra fordon. Företaget presenterade en rad smarta applikationer som till exempel för större och mindre båtar. Det här en teknik som finns i verkligheten och inte bara på ritbordet.
Den portugisiska busstillverkaren Caetano presenterade sitt program av vätgasdrivna stadsbussar. Även här är Toyotas teknik som finns i botten. Bussen är konstruerad så att hela kraftpaket – vätgastuber, batterier och bränsleceller - är placerade på bussens tak. Caetanos vätgasdrivna bussar finns i drift i Portugal, Spanien och Tyskland. Tekniken finns och ett hundratal vätgasdrivna bussar av märket Caetano rullar idag på stadsgatorna i södra Europa.
Fler mackar behövs
I en stafettpresentation fick ett halvdussin förtag möjlighet att presentera respektive bolags planer på utbyggnad av vätgasstationer i Sverige. Planerna finns men i realiteten finns det enbart tre tankstationer i landet. Och det hämmar givetvis satsningen av vätgasdrivna personbilar. Lite skymundan fanns en vätgasdriven Hyundai Nexo som rullar som taxi i Uppsala. Och det funkar eftersom det finns en vätgasmack på Arlanda.
Sammanfattningsvis kan konstateras att utvecklingen av vätgasdrift går framåt, inte minst på bussidan, och flera företag ligger i startgroparna för att se till öka antalet vätgasmackar i landet. Men, det behövs elenergi och det finns gedigna planer på utbyggnad av havsbaserad vindkraft. Frågan är om tiden räcker till. Vindkraft tar tid bygga ut och det är många som är med slåss om nytillkommande kilowatt. Det som saknas just är satsningar på den tunga fordonssidan. Många väntar på den och den behövs verkligen.