Taxi Stockholm ser sedan i början av 2021 en ökning av taxi som plagierar deras varumärke. Många kunder hör av sig, i tron att de rest med Taxi Stockholm, med klagomål på att de fått en alltför saltad nota eller ett dåligt bemötande.
– Vi tror att detta kommer öka ännu mer i sommar, säger Henrik Boström, marknads- och försäljningschef på Taxi Stockholm.
Varje vecka är det många personer som hör av sig till Taxi Stockholms kundcenter för att klaga på en resa som de, utan att de själva vet om det, gjort med en taxi som plagierar Taxi Stockholm.
– Tyvärr är det nog många fler som drabbas än de som hör av sig. Vi ser hela tiden personer som kopierar vårt varumärke och vi tar det alltid vidare juridiskt. Vi meddelar i snitt ungefär en friåkare varje vecka att de gör intrång på vårt varumärke genom att plagiera till exempel vår taklykta. De får då en chans att frivilligt sluta med det, säger Henrik Boström.
Om den friåkare som meddelas inte frivilligt slutar plagiera går man vidare i den juridiska processen.