Elbilsmarknaden växer ännu snabbare än tidigare beräkningar och med det ökar också behovet av laddpunkter.
– Vår analys visar att det behövs tre miljoner laddpunkter enbart i Sverige för att klara elektrifieringen av fordonsflottan och därmed nå klimatmålen, säger Mikael Ternhult, partner och managing director på Boston Consulting Group (BCG) Stockholm, samt expert på bilindustrin.
BCG har räknat på vilken omställning som behöver göras om vi ska fortsätta resa och röra oss som vi gör idag. För att nå Nordens klimatmål 2050 krävs då att tolv miljoner, eller 95 procent, av fordonsflottan i Norden är elektrifierad enligt ett pressmeddelande.
Enligt Energimyndigheten har Sverige i dag 2 550 laddstationer med 13 800 laddningspunkter. Det finns därmed ett omfattande behov av en utbyggd infrastruktur för laddning i till exempel bostadsrättsföreningar, vid arbetsplatser och längs med vägnätet. År 2025 förväntas över 90 procent av alla nysålda bilar i Norden vara antingen elbilar eller hybrider, mer än en fördubbling jämfört med år 2020 då motsvarande siffra var 41 procent.
– EUs tillkännagivande om att förbjuda försäljning av nya fordon med förbränningsmotor från 2035 är en game changer för den globala fordonsindustrin och även för Sverige. Det sätter ordentlig fart på transportsektorn, där alla nu jobbar mot att nå EUs utsläppsmål för 2050, säger Mikael Ternhult.