Cabonline Group redovisar en rejäl intäktsökning för andra kvartalet i år jämfört med samma period förra året. Koncernen omsatte 1 481 miljoner kronor (1 090). Resultatet slutade på -87 miljoner kronor (10).
Att det finansiella resultatet inte följt utvecklingen av intäkterna beror på flera saker enligt bolaget. Kapacitetsbrist gör det svårt att möta efterfrågan och produktionen blir då inte lika effektiv. Detta får effekter på både interna och externa kostnader. Utöver detta så hade bolaget ökade kostnader för IT och marknadsaktiviteter som belastade resultatet.
”Det ökade resandet i samhället påverkar oss positivt. Under kvartalet hade Cabonline det högsta antalet resor sedan pandemin startade. Antalet taxiresor ökade med 13 procent jämfört med föregående kvartal och 28 procent jämfört med samma kvartal 2021. Dock har vi inte kunnat öka antalet bilar i takt med efterfrågeökningen på grund av att den geopolitiska oron skapat störningar i leveranskedjorna av nya bilar”, skriver bolagets vd och koncernchef Dag Kibsgaard-Petersen bland annat i rapporten.