Det saknas idag runt 7 000 taxiförare för att behovet ska kunna täckas. Det visar en enkätundersökning som Svenska Taxiförbundet gjort på uppdrag av TV4, där procent 85 av taxibranschens företag har svarat.
Läget är så akut att Taxiförbundet pratar om taxidöden.
Behovet är störst i storstäderna, men det finns ett rekryteringsbehov i hela landet.
– Bristen är påtaglig i exempelvis Dalarna, Värmland samt Västerbotten, men vi har även akut brist i storstadsområdena, säger Bawer Coskun, vd för Svenska Taxiförbundet, till TV4-Nyheterna.
– Det här drabbar samhällsviktiga funktioner som skolskjutsar, färdtjänst och sjukresor, men inte minst privatpersoner där vi i dag har stora problem att klara av uppdraget,
Förbundet vill att ålderskravet, som idag är 21 år för taxiförarlegitimation, ska sänkas till 18 år så att man kan rekrytera fler unga förare. Det skulle innebära att samma ålderskrav gäller för taxi som idag gäller för att köra till exempel buss.
Under pandemin minskade resandet och många taxiföretag tvingades säga upp eller minska på antalet anställda. Precis som för restaurangbranschen har taxi haft svårt att rekrytera efter pandemin, då många förare har hittat annan sysselsättning.
Det finns närmare 7 500 taxibolag i Sverige. Totalt har 75 892 personer taxiförarlegitimation. Av dessa är knappt 10 procent kvinnor. Den största andelen förare är födda på 1960-talet följda av förare på 1970-talet. En stor andel förare, cirka 22 procent, närmar sig pension eller är redan där.