Svenska Taxiförbundet anser att regionerna och kommunerna måste utforma sina upphandlingar av färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar så att man säkerställer att privat taxiservice finns kvar i hela landet.
Det skriver Lennart Kalderén, förbundsordförande Svenska Taxiförbundet och Bawer Coskun, förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet, i en debattartikel.
De pekar bland annat på den ”taxidöd” som breder ut sig i många delar av Sverige, till exempel i Dalarna och Värmland. Nu befarar förbundet att Västerbotten går samma öde till mötes.
”En anledning till detta är att taxiföretag slås ut i regionernas upphandlingar av samhällsbetalda resor - trots deras lagstadgade ansvar att verka för en tillfredsställande taxiförsörjning.
Drygt hälften av marknaden för taxi är de samhällsbetalda resorna som färdtjänst, sjukresor och skolskjutsar. Privat- och företagskörningar står för den andra hälften. Men det är genomsnittet för hela landet. På landsbygden kan de samhällsbetalda uppdragen svara för drygt 90 procent eller mer av det underlag taxiföretagen behöver för att existera”, skriver debattörerna.
De som upphandlar samhällsbetalda resor måste värna förutsättningarna för småskalig näringsverksamhet och tänka på taxins avgörande betydelse för svensk sysselsättning och turism menar debattörerna.