I spåren av en alltmer osäker omvärld och diskussioner om Sveriges samlade försvarsförmåga diskuteras också transporternas roll. I bussbranschen ställer många företag sig nu frågan om och i så fall hur de kan komma att behöva bidra till Sveriges nationella beredskap, exempelvis med fordon. Många undrar också hur beredskapen ser ut avseende traditionella drivmedel, biodrivmedel och el i ett hotat läge.
Från den förste oktober 2022 är Trafikverket sektorsansvarig myndighet för beredskapssektorn Transporter.
- Sveriges Bussföretag är tillsammans med övriga nationella aktörer inom kollektivtrafiken inbjudna till det myndighetsgemensamma nätverk som finns kring kris och beredskap. I förbundets egna närverk för säkerhet och trygghet samlar vi också representanter från våra medlemsföretag, ofta säkerhetscheferna i bolagen, för att kunna stämma av och diskutera de frågor vi får till förbundet från såväl myndigheter som medlemsföretag kring ämnet, berättar Anna Grönlund, branschchef och vice vd för Sveriges Bussföretag.