Att köra färdtjänstresor på Värmdö är inget som lockar och just nu saknas sju av tio bilar rapporterar Nacka Värmdöposten. Region Stockholm genomförde nyligen en färdtjänstupphandling där Haninge-Nynäshamns Taxi var det enda bolaget som lade anbud i Värmdö, men bara på 30 procent av resorna. Resterade 70 procent var ingen annan aktör intresserad av. Nobinas dotterbolag, Samtrans, vann upphandlingen i flera områden, men avstod att lägga anbud på Värmdö. Den akuta förarbristen är anledningen enligt Hannes Holmér, ansvarig för public affairs på Nobina.
- Att sitta och köra många obetalda kilometrar till länets ytterkanter är inte alltid lätt för åkare som redan har små marginaler. Det försökte vi uppmärksamma färdtjänstnämnden på inför upphandlingen. I ett läge med förarbrist måste man helt enkelt anstränga sig för att fler resenärer ska kunna åka med färre fordon, säger han.
Hannes Holmérs lösning är att ha fasta fordon som kör på Värmdö, likt vanlig kollektivtrafik.