Pandemin har haft stora negativa effekter på det kollektiva resandet visar årets statistik för bussbranschen. Minskat resande, ökade kostnader och minskade biljettintäkter är det som genomsyrar statistiken. Slutsatsen är att det behövs fortsatt stöd med långsiktiga insatser för att svenska bussar ska kunna fortsätta rulla klimatsmart menar bussbranschen.
-Minskade biljettintäkter innebär svårigheter för såväl offentliga beställare som trafikföretag i den offentligt upphandlade trafiken. I de fallen delar av bussföretagens ersättning baserades på antalet resenärer innebar det under pandemin förluster, på några håll i landet stora förluster. Här ser vi att effekterna kvarstått även in i 2022. Nu behövs kraftiga åtgärder på båda nationellt, regionalt och kommunalt håll för att vi ska kunna bibehålla en busstrafik i världsklass. När nu våra nya politiska styren formas nationellt, regionalt och kommunalt behöver nyvalda politiker värna en robust kollektivtrafik för att skapa ett framtida hållbart samhälle, säger Anna Grönlund, vice vd och branschchef vid Sveriges Bussföretag.