Regeringen vill behålla det nuvarande reseavdraget och höja från 18,50 kronor per mil till 25 kronor per mil. I juni enades riksdagen om ”Skattelättnad för arbetsresor – ett enklare och färdmedelsneutralt regelverk”, som skulle ersätta dagens reseavdrag för arbetsresor. Förändringarna skulle införas den första januari nästa år. Nu rivs det förslaget upp, vilket får skarp kritik av ett antal debattörer i en debattartikel i Dagens Samhälle. Bawer Coskun, vd Svenska Taxiförbundet, Anna Grönlund, branschchef Sveriges Bussföretag, och Johan Wadman, vd Svensk kollektivtrafik är tre av debattörerna.
I debattartikeln pekar man bland annat på finansdepartementets konsekvensbeskrivning som innebär att de kommunala skatteintäkterna minskar med 6,8 miljarder kronor per år från 2023 jämfört med beslutade regler. Fusk och fel med avdraget kostar skattebetalarna 3,1 miljarder kronor per år. Den höjda milersättningen gynnar bara de som reser med bil och exkluderar 290 000 personer som reser med tåg, buss, taxi eller cykel.
”Tidöavtalet mellan regeringspartierna och Sverigedemokraterna nämner inte reseavdraget, och skrivelsen ”Inga ytterligare frågor kommer att beredas i projektet” anger att reseavdraget inte omfattas. Regeringen, med Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna, bör i höst rösta som de gjorde i somras; för ett färdmedelsneutralt, klimatsmartare och mer jämställt system som minskar fusket och felen”, skriver debattörerna.