Värmdö kommun får allvarlig kritik från kommunrevisorerna när det gäller upphandling av taxitjänster. Otillåtna direktupphandlingar, merkostnader på miljontals kronor, en stor mängd försvunna dokument och avsaknad av rutiner för uppföljning av avtal är vad revisionsfirman Pwc kommit fram till, som gjort granskningen på uppdrag av kommunrevisorerna.
Bristerna har lett till ökade kostnader med 185 procent för taxitjänster vid ett tillfälle och med 55 procent vid ett annat tillfälle.
Kommunen har inte följt lagen om offentlig upphandling, LOU, och det brister i upphandlingsdokumentation konstaterar revisionsfirman som ser mycket allvarligt på de brister som uppmärksammats.
- Allvarligast är att man inte följt gällande lag och att man inte under löpande avtal följt upp att det man beställt utförts på ett korrekt sätt, säger Torbjörn Andersson, opolitisk ordförande för kommunrevisorerna.
Kommunrevisorerna rekommenderar nu att kommunen fastställer rutiner som säkerställer att man följer LOU och en fullständig dokumentation av upphandlingar.
Källa: Nacka Värmdöposten.