Cabonline hade under tredje kvartalet intäkter som uppgick till 1 299 miljoner kronor (1 162), en ökning med tolv procent. Resultatmässigt gick det inte lika bra då periodens rörelseresultat minskade till 32 miljoner kronor (61) och koncernen hade också ett negativ kassaflöde, -36 miljoner kronor (31).
”Fortsatta kapacitetsproblem har stundtals gett oss utmaningar att möta efterfrågan när den är som högst, vilket gör att punktligheten till en del har påverkats negativt. Antalet anslutna fordon ökar under kvartalet och vi fortsätter att arbeta intensivt med att vår kapacitet”, skriver bolagets vd och koncernchef Dag Kibsgaard-Petersen i rapporten.
Ett glädämne under kvartalet var att volymerna för B2B-segementet (företagsresor) ökade med 35 procent jämfört med samma kvartal föregående år.
”Vi ser goda möjligheter att utveckla B2B-affären i takt med en ökande efterfrågan på företagsrelaterat resande. Även Flygtaxi fortsätter att öka när flygresandet ökar där antalet bokningar ökade med över 207 procent jämfört med samma kvartal föregående år”, skriver Dag Kibsgaard-Petersen.
Han är samtidigt lite orolig inför starten på 2023.
”Osäkerheten i vår omvärld med hög inflation, stigande räntor, tilltagande konjunkturoro och vikande framtidstro från både företag och konsumenter kan komma att påverka efterfrågan på taxiresor. Vi går därför in i ett normalt starkt kvartal med ödmjukhet”.
Källa: Cabonline Group.