Taxibranschen har uppmärksammats för flera fall där oseriösa taxiförare begått sexuella övergrepp mot passagerare. Detta skulle kunnat ha stoppats i tid om myndigheterna använt de verktyg som lagrummet medger.
-Det finns en möjlighet redan idag för polis och åklagare att omhänderta en taxiförarlegitimation, TFL, om föraren anses ha begått en brottslig handling, säger Bawer Coskun, vd för Svenska Taxiförbundet.
Transportstyrelsen är den myndighet som kan återkalla en taxiförarlegitimation. Detta kan idag ske först efter att en förare dömts för ett brott och domen vunnit laga kraft eller föraren erkänt den brottsliga gärningen och fått ett strafföreläggande. Transportstyrelsen kan inte återkalla en taxiförarlegitimation enbart om föraren blir polisanmäld.
Svenska Taxiförbundet ser gärna att rättsväsendet använder taxitrafiklagens verktyg (se förklaring nedan) och omhändertar taxiförarlegitimationen redan när förundersökningen inleds eller senast när åklagaren beslutar att väcka åtal. Även om själva återkallandet inte kan ske förrän dom vunnit laga kraft, kan föraren hindras att köra taxi under tiden processen pågår.
Detta förutsätter att taxiföretaget är anslutet till Behörighetskontroll Yrkestrafik, BKY, där åkerier dagligen kontrollerar om deras anställda har giltig förarbehörighet.
-BKY har möjligheten att bygga in kontroller om taxiförarlegitimation har omhändertagits, såvida polis och åklagare nyttjar den lagliga möjligheten, säger Bawer Coskun.
Svenska Taxiförbundet vill också se att en anslutning till verktyget BKY blir ett funktionskrav vid offentliga upphandlingar.
Så här står det i Taxitrafiklagen (2012:211) 4 kap 6 § och 9 §: Enligt 9§ får polis och åklagare ta hand om TFL om det på sannolika skäl kan antas att den senare kommer att återkallas enligt 6§ vilket sker om föraren begått brottslig gärning.
Källa: Svenska Taxiförbundet.