Det är dags att avskaffa taxiförarlegitimationen skriver Lydia Wålsten, biträdande chef på marknadsliberala tankesmedjan Timbro, i en debattartikel i Svenska Dagbladet. Hon pekar bland annat på det administrativa strulet när en taxichaufför från Ukraina som flytt undan kriget inte tillåts köra taxi i Sverige och kunna försörja sig själv. Men hon lyfter också fram att det i dag saknas 7 000 taxiförare i Sverige, och att taxiförarlegitimation är ett kostsamt hinder för att få fler taxiförare.
”Den som har körkort och en besiktigad bil, bör också ha rätt att köra andra mot betalning. Ny teknik har löst de problem som motiverade legitimationen historiskt. Det handlar om riskerna med att åka med en främling och att hamna på fel plats till ett för högt pris. I dag är föraren recenserad innan man kliver in i bilen och man kan följa resan i sin telefon. De företag som verkar på marknaden kan själva sätta gränsen för vilken bakgrundsprövning utöver körkort de kräver av sina förare. De konsumenter som vill åka med en oprövad egenföretagare bör själva få makten att fatta det beslutet”, skriver Lydia Wåhlsten.
Taxiförbundets vd Bawer Coskun håller med om att det behövs fler chaufförer, men inte på bekostnad av slopad taxiförarlegitimation.
-Taxiförarlegitimationen fyller en viktig funktion för Transportstyrelsens möjlighet att kontrollera förarens behörighet. En funktion som aktualiserats på senare tid när flera fall av våldtäktsförsök av oseriösa taxiförare uppmärksammats i media. Det handlar om att hindra taxiförare som begått brott att vara kvar i tjänst, säger han.
Källa: Svenska Dagbladet och Svenska Taxiförbundet