Elbilspionjären inom taxibranschen i Göteborg, Valentin Zilverius, har tvingats ta ett steg tillbaka och kör nu en dieseldriven bil.
- Det känns inte bra. Problemet är att laddstationerna i Göteborg är för få, säger han.
- Jag vill vara effektiv och köra kunder, inte ödsla bort timmar på att ladda bilen. Här finns en mycket stor förbättringspotential, fortsätter han.
Han berättar att det vid Centralstationens taxistation finns en laddstation som i bästa fall ger 50 kilowatt. Det innebär att bilen måste stå och ladda en till en och en halv timma. Tid som inte finns för en taxichaufför.
Lika illa är det vid Landvetters flygplats där det bara finns två laddstationer och där blir det köbildning. Svårigheterna att ladda och tiden det tar gör att det finns få eltaxibilar i Göteborg menar Valentin Zilverius.
Anne Piegsa, processledare på BRG, Business Region Göteborg, och ansvarig för stadens elektrifieringsuppdrag känner till problemet som Valentin Zilverius beskriver och kallade nyligen till ett möte med taxinäringen.
Ett första steg blir att samla in och analysera befintliga data, för att exempelvis kunna se hur mycket taxibilarna kör, hur mycket de står still och var de står still.
- Det är en del av pusslet vi håller på att lägga; ta reda på taxibilarna behov och samla branschen, säger Anne Piegsa.
Källa: Göteborgs-Posten.