Sverige håller i ordförandeklubban för Europeiska unionens råd under den första halvan av 2023 och där kommer en rad viktiga frågor att avhandlas som rör bussbranschen och dess förutsättningar.
Viktigast av allt är kanske det så kallade körkortsdirektivet, som innebär att EU infört olika åldersbegränsningar och krav för körkort för buss och att få bedriva yrkesmässig trafik.
– Där har vi ett undantag för gymnasieungdomar, men vi vill ha en sänkt ålder till 18 år för alla bussförare inom hela EU precis på det sätt som man har för lastbilschaufförer. Som en konsekvensändring skulle det också innebära att man slopar femtiokilometersgränsen för unga bussförare även om detta ligger i ett annat direktiv, säger Anna Grönlund, branschchef för Sveriges Bussföretag.
Inom EU infördes tidigare ett regelverk som säger att unga bussförare bara får köra linjelagd trafik som understiger 50 kilometer, vilket passar dåligt sett till Sveriges geografiska förutsättningar.
– Det regelverket har funnits så länge man kan komma ihåg och vi i bussbranschen i Sverige har alltid varit emot det. Med dagens regelverk kan de ungdomar som slutför utbildningen inte fullt ut utöva sitt yrke och då blir de svårare att anställa och risken finns att ungdomarna tröttnar på att vänta och söker sig bort.
Källa: Sveriges Bussföretag