EU-kommissionen presenterade den första mars sitt förslag på ändringar i EUs körkortsdirektiv. Ett av de förslag som nu presenteras skulle göra det möjligt att köra en rullstolsbuss eller skolskjuts för max åtta passagerare med B-körkort, även om den med eldrift skulle bli tyngre än 3.5 ton.
Svenska Taxiförbundet har tidigare uppmärksammat både regeringen och EU-kommissionen på konsekvensen av att eldrivna specialfordon skulle kräva C-körkort. EU-kommissionens förslag ska nu behandlas i EU-parlamentet och av medlemsstaterna.
-Det här är en verklig framgång för vårt påverkansarbete i syfte att få till en för branschen viktig anpassning av reglerna, säger Tommy Pilarp, jurist och EU- ansvarig, Svenska Taxiförbundet.
-Många samhällsviktiga transporter riskeras om inte reglerna ändras, då det saknas taxichaufförer med just C-körkort, säger Lennart Kalderén, ordförande Svenska Taxiförbundet.
Enligt EU-kommissionens förslag ska det vara möjligt för medlemsstaterna att tillåta att ett fordon vars fordonsvikt överstiger 3.5 ton ska kunna framföras med B-behörighet, under förutsättning att den totala fordonsvikten inte överstiger 4.25 ton, att fordonet drivs med alternativa drivmedel, som till exempel el, och att den del av fordonsvikten som överstiger 3.5 ton är direkt hänförligt till bränsleceller som till exempel batterier.
Källa: Svenska Taxiförbundet.