Miljöpartisten Åsa Lindhagen vill införa miljözoner i Gamla stan och på Norrmalm från 2024. Det säger hon i en intervju med Dagens Nyheter. Uttalandet bekymrar taxibranschen eftersom det även skulle begränsa den yrkesmässiga trafiken.
-Taxinäringen tar stora steg framåt för att ställa om från fossildrivna fordon. Men ett ikraftträdande av miljözoner redan 2024 skulle allvarligt minska tillgängligheten för alla som är i behov av persontransporter med till exempel taxi, säger Lennart Kalderén, ordförande i Svenska Taxiförbundet.
- Fanns förutsättningarna skulle vi vara helt emissionsfria redan imorgon. Men vi har ansvar för att stockholmarnas vardag fungerar och att våra åkeriägare har vettiga villkor. Stora och snabba förändringar vänder upp och ned på förutsättningarna, riskerar ingångna avtal och ger försämrad service för kunden, säger Henrik Boström, Taxi Stockholm.
-Cabonline har som mål att ha en fordonsflotta som är oberoende av fossilbränslen senast år 2030. Under 2022 anslöt sig Cabonline Group till Science Based Targets Initiative (SBTi) för en kartläggning av klimatutsläppen från hela verksamheten. Under 2023 kommer klimatberäkningar för att sätta klimatmål i linje med SBTi:s metodik, säger Charlotta Weigel på Cabonline.