Först var det Volvo bussar som aviserade att de skulle lägga ned sin karossfabrik i Polen. Nu går Scania bussar samma väg och lägger ned sin karossproduktion vid fabriken i Slupsk, Polen, för att i stället använda sig av externa karossbyggare. Omstruktureringen sker för att säkra en lönsam tillväxt på en föränderlig marknad.
– Vi är övertygade om att bussverksamheten kommer fortsätta att vara en viktig del av Scanias affär framöver, men vi behöver uppdatera vår strategi, säger Stefano Fedel, Head of Sales and Marketing på Scania.
Strategin framöver innebär att företaget kommer att fortsätta tillverka chassier med både bak- och frontmonterade motorer, med bibehållen bredd i drivlinealternativ, men upphöra med produktionen av Scania Citywide, Scania Interlink och låggolvs-chassier.
– Majoriteten av Scanias bussverksamhet har alltid skett i samarbete med externa karossörer, genom vilka vi uppnått en hög servicenivå och en stark global närvaro. Det framgångsrika konceptet kommer vi att bygga vidare på, avslutar Stefano Fedel.